چرا باید فرصت 500 میلیارد تومانی گردش مالی بازار سوغات مشهد در اختیار چینی ها باشد؟!

  نظرات |  چهارشنبه 29 آذر 1396

سلام، شما که بابی با عنوان دیپلماسی زیارت باز کردید، لطفاً به پژوهشگران اندیشکده بفرمایید تا طی یک تحقیق جامع از مسؤولان استانی بپرسند که چرا باید فرصت 500 میلیارد تومانی گردش مالی بازار سوغات مشهد در اختیار چینی باشد؟! این آمار دقیقه و اتفاقا چندی پیش آقای دکتر سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور هم صراحتا بهش اشاره کرد! واقعاً این خیلی ظلمه به اقتصاد زیارت و مردم استان که خود مجاوران و کسبه و اصناف و تولیدکنندگان ایرانی و خراسانی سهمی از این بازار میلیاردی نداشته باشند یا بسیار ناچیز باشد و اون وقت، تاجر چین کمونیست یا بازرگان لائیک و چشم بادومی بخواهد از اون طرف دنیا اینهمه سود ببرد! واقعاً گل به روی اداره کل صنعت و معدن و تجارت استان یا معاونت اقتصادی استانداری و خصوصاً اتاق بازرگانی که این بازار ارزشمند رو همینطور یله و رها و بی برنامه، زمین گذاشتند تا دیگران سودش رو ببرند! واقعاً هزاران افسوس، والسلام

چرا متخصصان ما علاقه مند به خدمت در حرم رضوی مثلاً به عنوان کفشدار هستند؟

  نظرات |  چهارشنبه 29 آذر 1396
با سلام، چرا اساتید دانشگاه و پزشکان و متخصصان ما علاقه مند به خدمت در حرم رضوی مثلاً به عنوان کفشدار هستند؟ وقتی می شود از تخصص و توان علمی و مهارت های خاص آنان برای اهداف ارزشمندتری همچون اکرام زوار خارجی حضرت رضا ع استفاده کرد، چرا کفشداری؟ چرا حمل ویلچر یا مثلاً انتظامات یا ارشاد؟ به نظر من بهتر هست آستان قدس رضوی خصوصاً بخش بین المللی آستان برنامه ریزی کند تا هر مشتاق خدمت به این آستان، دقیقاً در راستای تخصصها و تواناییها و مهارتهای منحصر به فردش خدمت رسانی کند حتی اگر خارج از فضای فیزیکی حرم مطهر هم باشد! حتی اگر این ارتباط در بستر اینترنت و از طریق دورکاری باشد! چه اشکالی دارد؟ البته این اواخر خصوصاً پس از شروع به کار تولیت جدید آستان قدس، مطلع شدم که چنین اتفاقاتی در دستور کار قرار دارد اما از نتیجه آن بی اطلاع هستیم. شما هم به این موضوع بپردازید، به نظر من خوب خواهد بود. التماس دعا، عبدالله مؤمن

نهادهای شهری و خدمات عمومی همچون شهرداری ها و سازمان همیاری ها و... باور کنند که میتوانند از عرصه بین الملل درآمدزایی قابل توجهی داشته باشند...

  نظرات |  چهارشنبه 29 آذر 1396
عرض سلام ، نکته مهمی که غفلت می شود آن است که بسیاری از نهادهای شهری و خدمات عمومی همچون شهرداری ها و سازمان همیاری ها و امثالهم باور کنند که میتوانند از عرصه بین الملل درآمدزایی قابل توجهی داشته باشند. به عنوان مثال، شهرداری مشهد باید این تصور غلط را از ذهن کارشناسان اقتصادی خود خارج کند که پایدارترین روش درآمدزایی برای شهرداری، فروش تراکم یا تخلفات است! در صورتیکه اگر نگاهی به درآمدهای شهری شهرداری های کشورهای همسایه بویژه ترکیه و یا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس داشته باشیم، میبینیم که بخش ارزشمندی از درآمدهای شهری آنان حاصل درآمدزایی از اخذ مالیات بر درآمد واحدهای فعال در صنعت مادر و پایه گردشگری خارجی از جمله صنعت هتل داری، صنایع حمل و نقل و آزانس های هواپیمایی و شرکت های گردشگری، صنایع دستی و سوغات، صنایع پوشاک و واحدهای غذایی و رستوران ها و پذیرایی، فعال سازی اقتصاد ورزش و برگزاری مسابقات در رشته های ورزشی مختلف بویژه فوتبال و یا صنایع سرگرمی و تفریحات، تولید و پخش سریال های تلویزیونی پرطرفدار، همچنین است برگزاری همایش های بین المللی اقتصادی، فرصت های مطالعاتی علمی و پژوهشی، جشنواره های موسیقی سنتی و فولکوریک و نیز تورهای نمایشگاهی خارجی و فعال سازی بازارچه های فصلی و فروش محصولات به بهانه های مختلف از جمله جشنواره های بهاره، تابستانی، پاییزه و زمستانی است! اینها بخش کوچکی از فهرست بی شمار زمینه های درآمدزایی این نهادهای شهری است که قطعاً بسیار بیشتر از درآمد فروش نفت برای کشور می تواند درآمد زایی داشته باشد! 

توسعه روابط بین المللی با بخشنامه های دولتی ممکن نیست!

  نظرات |  سه شنبه 28 آذر 1396
سلام، ضمن تشکر از فراهم کردن این سایت برای نظرات، به نظر من توسعه روابط بین المللی با بخشنامه های دولتی ممکن نیست! کما این که اگر شهر مشهد، به عنوان یک شهر مذهبی در تمام دنیا شناخته شده، یا شیراز شهر شعر و ادب پارسی و اصفهان شهر صنایع دستی و معماری سنتی معرفی شده، با دستور و بخشنامه و آیین نامه های دولتی نبوده! پس چطور توقع داریم که بین المللی شدن مشهد با دستورات مقامات دولتی محقق بشه؟! دقیقاً میشه همان تجربه و اتفاق مشهد 2017 که به قول حجت الاسلام پژمانفر نماینده مردم مشهد، دوایر دولتی پس از دستور استاندار، تنها به درج اسم مشهد 2017 روی سربرگ ادارات دولتی شان اکتفا کردند! لذا اینقدر چشمداشت به حمایت های دولتی نباید داشت و بلکه بدنه مردمی و در یک کلام، بخش خصوصی فعال و به عبارت دیگه همان تشکل ها و سازمان های مردم نهاد و سمن ها باید آستین همت بالا بزنند و پیشقراول توسعه مناسبات بین المللی مشهد بشوند. حال هر کسی در هر شغل و پیشه و اشتغالی که داره، هتل دارش یک جور و تاکسیرانش یک جور... همه مردم اگر دست به دست هم بدهند، میتوان ظاهر بصری شهر را ذره ذره به سمت و سوی بین المللی شدن و بسترهای میهمان نوازی ارزشمند و متعالی از زائر خارجی حضرت رضا علیه السلام تبدیل کرد. ببخشید اگر مطالبم طولانی شد. محمد منصف پور
آرم و لوگو و نماد اندیشکده فرهیخت، توسعه روابط خارجی مشهد مقدس

تریبون آزاد فرهیخت، فضایی است برای درج و بازتاب نظرات، انتقادات، پیشنهادات، مطالبات و دغدغه های فعالان توسعه ی روابط خارجی و مناسبات بین المللی مشهد مقدس و فرهیختگان دلسوز تعالی همه جانبه ی پایتخت فرهنگی جهان اسلام و اولین کلان شهر مذهبی جهان (از منظر وسعت) که با هدف تکریم زائران خارجی و تعظیم قبله ی دلها، حضرت امام رضا علیه السلام و زیر نظر «اندیشکده ی مطالعات راهبردی فرهیخت» فعالیت می نماید.

ادامه...

هدایت به سایت اصلی اندیشکده فرهیخت
COPY TO CLIPBOARD